Przepisy na zdrowe dania z błonnikiem

Włącz Błonnik

Włącz Błonnik

Błonnik i jego właściwości

 

 

Dlaczego błonnik jest niezbędny w naszej diecie?

Celem prawidłowego żywienia jest dostarczenie organizmowi, we właściwych ilościach i proporcjach, wszelkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych, czyli:

  • białek,
  • tłuszczów,
  • węglowodanów,
  • witamin,
  • składników mineralnych,
  • błonnika pokarmowego.

Podstawową zasadą właściwie zaplanowanej diety jest różnorodność spożywanych produktów, innymi słowy – w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć warzyw, owoców, produktów zbożowych z pełnego przemiału oraz produktów będących źródłem pełnowartościowego białka.

 

Czy twój dotychczasowy jadłospis wymaga zmian?

Jeżeli:

  • twoje BMI zbliża się do granicznej wartości 25 (wartości powyżej 24,9 oznaczają nadwagę), a obwód pasa przekroczył 94 cm (u kobiet) i 102 cm (u mężczyzn),
  • walka z nadmiernymi kilogramami nie przynosi oczekiwanych rezultatów,
  • gwałtowne zmiany nastrojów: od apatii, zniechęcenia i przygnębienia, do nadmiernej drażliwości w coraz większym stopniu niekorzystnie wpływają na Twoje relacje z otoczeniem,
  • znacznie częściej pojawiają się problemy z układem pokarmowym (m.in. bóle brzucha, zaparcia)

to znak, że Twój dotychczasowy jadłospis wymaga zmian. Jednym z najczęściej popełnianych błędów żywieniowych jest niedostateczne spożycie produktów będących źródłem błonnika pokarmowego.

 

Tymczasem błonnik:

  • wspomaga perystaltykę jelit,
  • reguluje pracę przewodu pokarmowego,
  • wspomaga rozwój korzystnych bakterii jelitowych,
  • nie podwyższa wartości energetycznej posiłku.

Przeciętna osoba spożywa 3-4 krotnie mniej błonnika niż wynosi prawidłowa dawka dzienna. Nasze Błonniki naturalne MICRO® pozwalają smacznie, łatwo i bezpiecznie doprowadzić do znormalizowania ilości błonnika w pożywieniu, niezależnie od diety.

 

By w pełni skorzystać z prozdrowotnych właściwości błonnika, należy pamiętać o kilku prostych zasadach:

  • Dawki błonnika zawsze należy dostosować do indywidualnych potrzeb organizmu. Dlatego też najlepiej jest rozpocząć od dodawania niewielkich porcji preparatu (1 łyżeczka dziennie). Obserwując reakcje swojego organizmu, ilości te można sukcesywnie zwiększać aż do czasu uzyskania pożądanych efektów. Należy pamiętać by nie przekraczać zalecanej dziennej dawki spożycia (zgodnie z informacją na opakowaniu);
  • Ważne jest aby pamiętać, by Błonników naturalnych MICRO® nie spożywać „ na sucho” – żeby połączyć przyjemne z pożytecznym błonnik w proszku dodawać można nie tylko do wody, ale również do:
    • soków owocowych i warzywnych,
    • kefirów, jogurtów, maślanek, mleka
    • owsianek
    • dań obiadowych
    • wypieków

 

Jak wprowadzić błonnik do diety?

Wprowadzając błonnik do swojej diety pamiętaj o tym, że:

  • zbyt duże spożycie błonnika pokarmowego (powyżej zalecanych dziennych dawek ) może wywołać wzdęcia, uczycie przepełnienia, kolki, zaparcia, a w skrajnych przypadkach nawet podrażnienie jelit,
  • zwiększenie zawartości błonnika pokarmowego w diecie powinno następować stopniowo – pozbawiony do tej pory odpowiednich ilości błonnika układ pokarmowy, musi zaadoptować się do nowych warunków,
  • wprowadzając do jadłospisu dodatkowe porcje błonnika w postaci „Błonników naturalnych MICRO®” należy pamiętać, by zwiększyć ilość wypijanych płynów – zalecane minimum to 2 litry wody dziennie.
  • zażywając Błonniki naturalne MICRO® (głównie te, bogate we frakcje rozpuszczalne) nie należy w krótkim odstępie czasu po ich spożyciu pić alkoholu, ponieważ grozi to powstaniem nierozpuszczalnych kompleksów, które mogą zaczopować światło przewodu pokarmowego;
  • osoby stale przyjmujące leki również powinny zwracać uwagę na czas ich zażywania – ponieważ błonnik pokarmowy, wiążąc niektóre substancje, ograniczyć może ich wchłanianie. Stąd też leków nie należy przyjmować w trakcie lub tuż po posiłku zawierającym znaczne ilości błonnika, zaleca się zachowanie co najmniej 2 godzinnego odstępu;
  • ostrożność w stosowaniu wszelkich suplementów, w tym także Błonników naturalnych MICRO®, zalecana jest kobietom w ciąży i dzieciom.

 

Dieta kobiet w ciąży

Dieta kobiet w ciąży oparta jest na zasadach prawidłowego żywienia, czyli w jadłospisie przyszłej mamy nie powinno zabraknąć produktów będących źródłem błonnika pokarmowego. Ze względu na wyjątkowy stan fizjologiczny, wprowadzenie Błonników naturalnych MICRO® oraz wielkość spożywanych porcji powinny być uprzednio skonsultowane z lekarzem prowadzącym.

Obecność błonnika w diecie ułatwia usuwanie z organizmu obecnych w spożywanej żywności substancji toksycznych: jonów metali ciężkich, toksyn bakteryjnych czy pozostałości środków ochrony roślin, które ulegają związaniu i usunięciu z organizmu wraz z kałem. Na podobnej zasadzie nadmierne ilości błonnika w diecie ograniczać mogą wchłanianie i wykorzystanie niektórych składników pokarmowych, w tym składników mineralnych, m.in.: magnezu, wapnia i żelaza. Dlatego też przed włączeniem Błonników naturalnych MICRO® do diety dziecka należy skonsultować się z lekarzem.

 

Przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do stosowania diety wysokobłonnikowej (w tym suplementacji błonnikiem pokarmowym) są m.in.:

  • stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych i jelit,
  • choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
  • stany niedoboru składników mineralnych i białka,
  • nieżyty przewodu pokarmowego.