Przepisy na zdrowe dania z błonnikiem

Chleb żytni na zakwasie

Chleb żytni na zakwasie

Weekendy najbardziej kocham za śniadania. Mam wtedy więcej czasu, aby przygotować dla domowników coś specjalnego. Bardzo często piekę wtedy chleb. Dziś przygotowałam dla Was przepis na chleb żytni na zakwasie. Wymaga on cierpliwości i wcześniejszego przygotowania składników. Ale uwierzcie mi, warto!

 

Składniki:

  • 75 dag mąki żytniej typ 720
  • 750 ml letniej wody
  • 2 łyżki zakwasu*
  • łyżeczka cukru
  • łyżka soli
  • 2 łyżki błonnika (u mnie najczęściej betaven)

 

Przygotowanie:

Wszystko wymieszać drewnianą łyżką. Przykryć lnianą ściereczką i odstawić na 2 godz. w ciepłe miejsce. Po tym czasie odjąć 2 łyżki ciasta w słoik, zakręcić i wstawić do lodówki (powstały zakwas przyda się do pieczenia kolejnego bochenka, może stać w lodówce do 2 tygodni). Do reszty ciasta dodać błonnik i przełożyć do wysmarowanej i obsypanej np. otrębami foremki na wysokość 2/3. Zostawić do wyrośnięcia na 12 godzin w ciepłym miejscy (ja wkładam do piekarnika i włączam lampeczkę, czasami ciasto wyrasta dłużej). Piec 10min w tem. 50 stopni (góra dół), 10min. w tem 150 stopni, 75 min w tem.180. Upieczony chleb wyjąć z foremki na kratkę z piekarnika i pozostawić do wystygnięcia

 

Porady:

Typ mąki jest bardzo ważny, z innymi mi po prostu nie wychodziło.

*Najwięcej zabawy jest przy pierwszym podejściu, bo trzeba zrobić zakwas. Trzy pierwsze zakwasy mi nie wyszły i nadawały się do wyrzucenia. Ale za czwarty razem się udało! Znalazłam w sieci pierwszy lepszy przepis na zakwas i próbowałam… Jego produkcja trwała jakieś 10 dni. Później, jak już robicie pierwszy chleb, wystarczy, jak w przepisie, wziąć 2 łyżki ciasta, przełożyć do słoika, wstawić do lodówki i już nic więcej nie trzeba z tym robić.